De gemeente moet ervoor zorgen dat u als inwoner de mogelijkheid krijgt tot cliëntondersteuning. Daarbij moet uw belang het uitgangspunt zijn.
Wat is cliëntondersteuning?
Cliëntondersteuning is onafhankelijke informatie, advies en algemene ondersteuning. In ingewikkelde situaties is het soms niet duidelijk welke ondersteuning nodig is om mee te kunnen doen in de maatschappij en om zelfstandig te zijn. Cliëntondersteuning kan u helpen om uw vraag helder te krijgen. Maar ook individueel advies en kortdurende ondersteuning bij het maken van keuzes kan horen bij cliëntondersteuning. Cliëntondersteuning kan u begeleiden door het proces van de aanvraag van een Wmo-voorziening, zorgen voor een goede verwjzing of u stimuleren om zelfstandig actie te ondernemen.
Kosten van cliëntondersteuning
Cliëntondersteuning moet geheel gratis worden aangeboden door de gemeente. Er mag ook geen bijdrage in de kosten aan u gevraagd worden voor cliëntondersteuning.
Bij weke organisaties kunt u terecht?
De gemeente kan andere organisaties ondersteunen, zodat zij u informatie, advies en cliëntonderseuning kunnen bieden:
- Uw gemeente
Uw gemeente kan zelf een loket inrichten. Neem hiervoor contact op met uw gemeente. - Bureau Sociaal Raadslieden
- MEE
Steunpunt GGZ
Regels van uw gemeente
Deze ruimte is bestemd voor de regels van uw gemeente. Helaas doet uw gemeente nog niet mee aan deze website zodat wij de regels van uw gemeente hier niet kunnen weergeven.
Als u wilt, kunt u uw gemeente vragen om ook aan deze website mee te doen. Een verzoek daartoe kunt u bijvoorbeeld indienen bij de afdeling werk en inkomen, de afdeling voorlichting, het college van burgemeester en wethouders of de gemeenteraad. Uiteraard kunt u dit verzoek ook indienen samen met de cliëntenraad. Voor de goede orde wijzen wij er op dat meedoen aan deze website voor de gemeente geld kost.